De Kleine Wereldburger is een  Steinerschool in hartje Borgerhout. In september 2007 opende de school voor het eerst haar deuren. Enthousiaste ouders en leerkrachten richtten de school op. Nog steeds haalt de school haar kracht uit een geëngageerd lerarenteam en betrokken ouders.

Onze Kernwaarden

Inclusief en eigentijds

Je bent welkom om wie je bent, wat je kan leren en om wat je al kan.
In De Kleine Wereldburger voelt iedereen zich gezien en kent iedereen elkaar.
Je kan er leren in een veilige omgeving.
Iedereen is verschillend in waar je geboren bent, waarin je gelooft en van wie je houdt. In onze samenwerking met leerlingen en ouders, streven we ernaar dat iedereen zich thuis kan voelen.
We vormen een gedreven lerende gemeenschap waarin we samenwerken aan diversiteit en inclusie.

De school verdiept haar visie op diversiteit en inclusie in samenwerking met de werkgroep inclusief in de ouderraad. We bekrachtigen de inzet van de hele schoolgemeenschap op de creatie en het behoud van een veilige en representatieve omgeving voor alle leerlingen, ouders en medewerkers. De school en de werkgroep engageren zich voor gemotiveerd en constructief werk aan thema’s als inclusiviteit, racisme, pesten, discriminatie, vooroordelen, stereotypen en representatie. 
Via nascholing werkt de school regelmatig aan deze inclusieve thema’s. We oefenen ons in correct gedrag en taalgebruik.
Daarnaast bevraagt de school haar ouders en leerlingen cyclisch en ze communiceert de werkpunten via haar gekende kanalen. De leerkrachten, de zorgcoördinator en de directeur zijn aanspreekbaar op deze thema’s. Loopt de communicatie vast, dan vind je in het schoolreglement een stappenplan om de communicatie terug vlot te trekken

Nascholing lerarenteam: Meerder conferenties, studiedagen rond diversiteit. Begeleiding door Schoolmakers conflictbemiddeling (‘Peermediation’) met leerlingen en leerkrachten.
Diversiteit (representatie) in de aankoop van (les- en lees) materiaal: Vorming en aankopen gerealiseerd.
Schoolreglement: Aangepast naar duidelijke taal, (schoolreglement en schoolgids).
Inclusieve leraarskamer: De school voert een bewust divers HR-beleid.
Inclusieve jaarfeesten: In de lerarenvergadering de jaarfeesten inhoudelijk verdiept.
Ouders voor ouders: Organisatie informatienamiddag diversiteit en inclusie, iftar, ouderfeest.

Ouderbevraging diversiteit en inclusie: Werd door ouders ingevuld en de gegevens door de school verzameld. De school analyseert de uitkomst en formuleert en communiceert werkpunten en ‘goood practice.’
Sintfeest: De manier waarop we dit feest willen vieren in onze Steinerschool, wordt na advies van de werkgroep inclusief dit schooljaar verder onderzocht door het lerarenteam onder leiding van een expert in diversiteit en inclusie. De school motiveert en communiceert een besluit over dit feest.

Goed leren

We bieden een uitdagende leeromgeving.
Via enthousiasme en via de verbeelding wordt motivatie voor leren gewekt.
Leerstof wordt levend door verhalen en kunstzinnige vaardigheden uit verschillende culturen.
Er is permanent aandacht voor leren leren.
Er wordt klassikaal les gegeven en leerlingen worden op hun niveau uitgedaagd.
Via inclusieve zorg worden leerlingen extra uitgedaagd en achterstand zo veel mogelijk bijgewerkt.
We zorgen voor afwisseling of in- en uitademing tijdens de lessen.
Leerstof wordt kunstzinnig verwerkt.
Technieken  tekenen, schilderen, handwerk, hout, tuin.

Respect en vertrouwen

Alle medewerkers creëren een open en toegankelijke sfeer.
Zijn duidelijk en eerlijk en handelen vanuit de waarden van het steineronderwijs.
Leerkrachten, leerlingen en ouders zoeken samen hun weg in het respectvol omgaan met elkaar.
We houden regelmatig ouder- en leerlinggesprekken over de leervorderingen en veiligheid.
We leren de leerlingen en hun thuissituatie goed kennen.
Leerlingen hebben een hechte band met hun leerkrachten.
Zij  groeien mee met de leerlingen naar de volgende klas.
We helpen alle leerlingen vanuit eerbied en zorgen voor een liefdevolle begrenzing. 
We gebruiken verbindende communicatie.

Ouderbetrokkenheid en communicatie

De verbinding tussen school en thuis is belangrijk voor het leren in de klas.
We zorgen voor directe ontmoeting en de mogelijkheid tot oudergesprekken.
Er worden ouderavonden georganiseerd en we verwachten uw aanwezigheid. De klasleerkracht vertelt over de klaspraktijk. Er is ook ruimte voor uitwisseling en vragen.
In de lagere school volgt u mee de agenda en huistaken van uw kind op.
We vragen uw deelname aan de ouderwerking.
Communicatie vanuit de school per e-mail.
U ontvangt een weekbericht In Petto in uw mailbox met alle praktische informatie.
Op deze website kan u alle praktische informatie terugvinden.
Je kan als ouder aansluiten op de Facebookpagina. ‘De Kleine Wereldburger fans’.