De zorgwerking
Luizenprotocol
De Kleine Wereldburger inclusief
De school verdiept haar visie op diversiteit en inclusie in samenwerking met de werkgroep inclusief in de ouderraad. We bekrachtigen de inzet van de hele schoolgemeenschap op de creatie en het behoud van een veilige en representatieve omgeving voor alle leerlingen, ouders en medewerkers. De school en de werkgroep engageren zich voor gemotiveerd en constructief werk aan thema’s als inclusiviteit, racisme, pesten, discriminatie, vooroordelen, stereotypen en representatie.
Via nascholing werkt de school regelmatig aan deze inclusieve thema’s. We oefenen ons in correct gedrag en taalgebruik.
Daarnaast bevraagt de school haar ouders en leerlingen cyclisch en ze communiceert de werkpunten via haar gekende kanalen. De leerkrachten, de zorgcoördinator en de directeur zijn aanspreekbaar op deze thema’s. Loopt de communicatie vast, dan vind je in het schoolreglement een stappenplan om de communicatie terug vlot te trekken
Waar heeft de school de laatste tijd werk van gemaakt?
Nascholing lerarenteam: Meerder conferenties, studiedagen rond diversiteit. Begeleiding door Schoolmakers conflictbemiddeling (‘Peermediation’) met leerlingen en leerkrachten.
Diversiteit (representatie) in de aankoop van (les- en lees) materiaal: Vorming en aankopen gerealiseerd.
Schoolreglement: Aangepast naar duidelijke taal, (schoolreglement en schoolgids).
Inclusieve leraarskamer: De school voert een bewust divers HR-beleid.
Inclusieve jaarfeesten: In de lerarenvergadering de jaarfeesten inhoudelijk verdiept.
Ouders voor ouders: Organisatie informatienamiddag diversiteit en inclusie, iftar, ouderfeest.
Waar werkt de school aan verder tijdens dit schooljaar?
Ouderbevraging diversiteit en inclusie: Werd door ouders ingevuld en de gegevens door de school verzameld. De school analyseert de uitkomst en formuleert en communiceert werkpunten en ‘goood practice.’
Sintfeest: De manier waarop we dit feest willen vieren in onze Steinerschool, wordt na advies van de werkgroep inclusief dit schooljaar verder onderzocht door het lerarenteam onder leiding van een expert in diversiteit en inclusie. De school motiveert en communiceert een besluit over dit feest.